8. září 2017

Fotokniha od Saal Digital (recenze)

I já jsem se nechala zlákat nabídkou firmy Saal Digital, abych vyzkoušela jejich fotoknihu. Výměnou za recenzi jsem dostala poukázku v hodnotě 900 Kč, kterou jsem beze zbytku využila. Mohlo by to znít jako placená reklama, ale s fotoknihou jsem opravdu moc spokojená. Můj názor je samozřejmě subjektivní, nejsem žádný profesionální fotograf, knihař ani tiskař, ale tahle fotokniha se mi vážně moc líbí a určitě bych ji doporučila!

Pokusím se tedy nějak shrnout svoje poznatky. Na úvod musím říct, že v minulosti jsem už pár fotoknih vytvořila. Tu první před dlouhými deseti lety ve Fotolabu, kde to tenkrát byla docela novinka. Pak jsem jednou zkusila konkurenci (název jsem zapomněla, ovšem nestálo to za moc), abych se nakonec vrátila zpět k CEWE. Při práci jsem se tudíž neubránila srovnávání, ale to hlavně během samotného návrhu knihy.
Takže k věci.

SaalDesigner

Program na tvorbu fotoknihy mě v lecčem příjemně překvapil. Na způsob ovládání jsem si rychle zvykla a návrh knihy šel pěkně od ruky. Podvědomě jsem očekávala určité funkce a musím říct, že všechno, na co jsem byla zvyklá u konkurence, jsem nakonec našla. Třeba indikátor kvality (jestli má fotka dostatečné rozlišení pro zvolenou velikost), mřížku, možnost uložit vlastní šablonu apod. Všechny funkce jsou šikovně přístupné, není nutné se k nim složitě proklikávat. Potěšily mě možnosti vlastního rozvržení obsahu, nejsem totiž příznivce automatických šablon a většinu stránek jsem si upravovala ručně. Fotky i texty se mi ale krásně zarovnávaly vůči sobě, případně se daly vycentrovat na stránce, a nemám pocit, že by mi někde něco „ujelo“. Nabídka písem je taky dobrá a moje obavy, jestli zvládnou české znaky, se ukázaly jako liché. Vyzkoušela jsem namátkou asi pět fontů, abych si nakonec jeden z nich vybrala. Možnost zobrazení systémových písem jsem nevyužila.
Jedním z plusů je taky velký výběr doplňkových služeb jako je vatování vazby, odstranění čárového kódu nebo dárkové balení. Za příplatek, samozřejmě. Fajn je i možnost přidávat postupně dvojstrany, není nutné objednat hned dalších 8.

Saal Designer - program pro tvorbu knihy

A nějaké mínusy? Například už zmíněná automatika. Někdy vyrovnala snímky pěkně, jindy mi zcela nelogicky rotovala fotkou (měla být na výšku, byla otočena na šířku) nebo se mi návrh zkrátka nelíbil. Vše ale šlo jednoduše upravit, automatiku vypnout a udělat si to podle svého. Dále je tu sice velký výběr šablon, spousta z nich je však prakticky nepoužitelná. Osobně třeba nemám ráda klipart, takže tématické soubory Miminko nebo Svatba jsem ihned zavrhla. Zbývajících rozvržení není mnoho a jsou tak nějak „na jedno brdo“. Naštěstí jde ručně vytvořenou šablonu uložit pro opakované použití.
Teď, když jsem program znovu otevřela, se zdá, že ohledně výběru šablon došlo ke změně. (Mimochodem, kdy vlastně došlo k aktualizaci? Nikde žádné info!) Novou verzi jsem nezkoušela, nemůžu tedy hodnotit, ale na první pohled je tu opět převaha šablon s obrázky.

Otevřete a hned tam jsou... fotky!

Fotokniha nemá žádné volné listy, první fotky následují ihned po otevření knihy. Pro někoho nesporná výhoda, pro mě tak napůl, protože jsem na volné listy byla zvyklá vlepovat třeba vstupenky z navštívených památek.

Hnidopich by si určitě ještě nějaké drobnosti našel (třeba, že v režimu Náhled by mohly zmizet zbytečné lišty, aby bylo více místa na zobrazení obsahu), ale celkově vzato je program přehledný a intuitivní. Konečné objednání proběhlo také bez problémů.

Kniha

Výroba fotoknihy byla opravdu rychlá. V pátek odpoledne zadáno, v pondělí dopoledne vyrobeno a předáno dopravci. Ve středu doručeno. Nemohla jsem se dočkat!

A je to doma. Tlustospis o 34 stranách.
V první chvíli mě zarazila tloušťka knihy. Jednotlivé stránky jsou oproti digitálnímu tisku širší, takže v knihovně bude potřeba udělat více místa. Maličkost. Ze zvědavosti jsem zvolila matný povrch vazby a čekala, jak to asi bude vypadat. Je to neobvyklé a hezké, musím říct.

Detaily: malinký čárový kód a plochá vazba knihy

To nejlepší, tedy první prolistování, mě teprve čekalo. S digitálním tiskem, kterým jsem znala od konkurence, je to nesrovnatelné, opravdu to vypadá jako kniha z fotografií s lesklým povrchem (jak asi vypadá ten prémiový mat, říkám si). Co mě pak vyloženě nadchlo, to je plochá vazba, díky které se není třeba bát umístění snímku přes střed. Paráda! Teď ještě, aby se vyplnila i 75letá garance stálobarevnosti a budu naprosto spokojená.

Výlety zdokumentovány, co dáme příště?

Shrnutí

Jsem moc ráda, že jsem Saal vyzkoušela a přiznávám, že bez finanční pobídky bych do toho jen tak na slepo nešla. Teď ale vím, co za své peníze dostanu a zvažuju výrobu další knihy. Pravdou je, že cena je vyšší (včetně nemalých nákladů na dopravu), ovšem odpovídá kvalitě. Fakt! Já jsem spokojená a fotoknihu od Saal Digital doporučuju!