22. dubna 2008

Může za to Kolumbus

Včera ráno jsem pročítala u snídaně magazín Ona Dnes, kde jsem mimochodem narazila na článek o energetické hodnotě nápojů. Kromě limonád a minerálek tu byl zmíněn taky tonik. Tedy, bylo tam napsáno Indián Tonic Water...

Zarazila jsem se u slova Indián. Hmmm, tak i automatické opravy ve Wordu (předpokládám, že na vině byly právě ony a ne překlep či neznalost) jsou z názvu nápoje zmateny. Ovšem těm to nemůžeme mít za zlé, vždyť ty ani neví, že slovo modlitba se píše s "d" a ne s "t". Komu jsem omyl s překladem názvu prominout nemohla, byl tvůrce reklamy na zmíněný nápoj, který do šotu zakomponoval halekající severoamerické indiány. Taková blbost!

"Indian" v názvu oblíbeného nápoje totiž neznamená indiánský, nýbrž indický. Jeho původ bychom tedy měli hledat v jižní Asii, a ne v Americe. Na stránkách generalbottlers.cz se dočteme, že "nejznámější a nejprodávanější značkou je Schweppes Tonic, uvedený na trh v roce 1870, a vyrobený tak, aby hořkou chininovou příchutí chutnal anglickým vojákům a úředníkům, vracejícím se z Indie, kde se chinin používal jako prevence proti malárii". Takže žádní Apačové, Čerokézové ani Komančové s tím nemají co do činění!

Vzato kolem a kolem, celý ten omyl bychom vlastně měli přičíst na vrub někomu úplně jinému. Kryštofu Kolumbovi. Nebyl to náhodou on, kdo původní obyvatele severoamerického kontinentu nazval Indiány? Byl. A udělal v tom pěkný guláš. (Indian = Indián, indiánský, Ind, indický). Tak bacha, abychom se jednoho dne v atlase nedočetli o Indiánském oceánu...

6 komentářů:

  1. Já se zatím akorát v nějakém seriálu doslechla o indiánském karí :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Jo. Kolumbus za to může. A zároveň je i oběť; taky mu upravili jméno.

    OdpovědětVymazat
  3. No vidíš, toho jsem si nevšimla, já nevěřícně koukala na ty energetické hodnoty. Hezký postřeh.

    OdpovědětVymazat
  4. Indián, Ind, to je jedno, všecko jsou to takoví apači;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Loar, to indiánské karí jsem myslím taky někde slyšela. Je to síla *smích*

    Liško Ryško, kterou úpravu jména máš na mysli?

    Misstriss, energetická hodnota šla zrovna u toniku nějak kolem mě. Stejně ho piju jenom s ginem. To jsou pak úplně jiné hodnoty *mrk*

    Kamio, ty jsi jak moje sestřenka. Karlovy Vary nebo Karlova Studánka, dyť je to jedno... *úsměv*

    OdpovědětVymazat
  6. Na mysli mám polatinštění jeho jména.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentáře!